Aankomst Cambodja

28 april 2017

Aangekomen in Cambodja. Dit land is toch wel een stukje anders dan Maleisië of Vietnam.. Armoede is overal duidelijk aanwezig, er zijn weinig fatsoenlijke huizen of wegen en je ziet geen vierkante meter zonder (bergen) afval. Alles kost wat meer moeite en is net wat minder goed geregeld. Onze 400km busreis van HCM naar Sihanouksville heeft 16 uur geduurd. Het was snikheet in de bus en de stoelen stonden nog net overeind. Er zaten veel gaten in de weg en onze knieën hingen ons achter de oren. Maar we zijn aangekomen op de plek van bestemming, hebben eten, drinken en een dak boven het hoofd. Niks te klagen dus haha.

We hebben net buiten Sihanouksville verbleven, op een mooie plek aan het strand met resorts en hostels. Alles was modern en heel goed verzorgd, maar werd dan ook gerund door Europese eigenaren, met af en toe wat locals in loondienst. De elektriciteit werkt vaker niet dan wel, maar gelukkig is men daar hier op voorbereid en staan de kaarsen al klaar. Wat natuurlijk ook weer zijn charme heeft.

Na Sihanouksville zijn we naar het eiland Koh Rong Saloem gevaren. O my god dit was toch wel de grootste verrassing van mijn hele reis. Op advies van andere reizigers hadden we op het laatste moment besloten er toch maar twee nachtjes heen te gaan (we zouden eigenlijk doorreizen). Beste beslissing ooit. Deze plek is werkelijk betoverd. Álles is perfect. De stranden zijn krijtwit, het water zo helder blauw, de vissen in alle kleuren, mooie vlinders dwarrelen rond, palmbomen aan het strand, stilte, nauwelijks mensen (wat onbegrijpelijk is), doorzichtige mini kwalletjes drijven om je heen, kortom waanzinnig.

Momenteel slapen we in een soort pension op een typisch Cambodjaanse weg, terug in Sihanouksville. Het is een 3 km lange straat met kleine hutjes. De ene helft van de hutjes functioneert als restaurantje, de andere als karaoke kamer. Er omheen ligt afval, overal. Er zijn letterlijk honderden karaoke kamertjes met rood/ blauwe lampen, een tv-scherm met de Cambodjaanse songtekst, en microfoons met echo effect. De mensen houden hier echt van zingen. En drinken, in de minimarktjes staan de dozen bier hoog opgestapeld. Helaas is er ook veel prostitutie, overal zitten jonge meisjes in korte jurkjes op plastic stoeltjes, soms met een babytje in de handen. Mark wordt overal gevraagd voor seks of massage met happy ending.

De mensen zijn trouwens wel heel aardig hier. Voor zover ze engels spreken, proberen ze altijd dingen uit te leggen en ons te helpen. Helaas voor ons wordt de US dollar samen met de Combodjaanse Riel als currency gebruikt. Dat betekent dat het een duurder land is dan de vorige 2. Puur omdat alles wordt afgerond naar 1$. Haha alles kost 1$. Lekker makkelijk wel.

Mark ligt momenteel onder mij te snurken, de karaoke dreunt in mijn oren en de stroom is uitgevallen dus de airco werkt niet. (Mooi trouwens dat de karaoke tentjes generatoren hebben die worden gebruikt als de stroom weg is. Niks gaat boven een avond goed zingen haha). Helaas voor mij betekent dat nog even niet slapen.

Morgen nemen we de bus naar Phnom Phen. Het zou 5 uur duren. Ben benieuwd :)