Maleisië met Moeders!

29 maart 2017

Aan het einde van onze Maleisië trip denk ik er opeens aan, oh ja ik ben een blog aan het bijhouden. Helemaal vergeten.
De weken met moeders zijn voorbij gevlogen. Wat was het goed om haar op Singapore airport achter de glazen deuren te zien ijsberen terwijl ik op mijn tas wachtte. Na een uitgebreid ontbijt waren we klaar om met onze rugzak het veelzijdig Maleisië te gaan ontdekken. Ze heeft me de eerste dag door mijn cultuurshock heen geholpen (5 mensen op 240.000 hectare op de boerderij VS 5,5 miljoen mensen en net zoveel auto's in 1 stad). Gelukkig was het voor moeders geen probleem om de stad na 1 dag te verlaten en mijn hoofd weer op rust te brengen. Aangekomen in Malacca hebben we uitgebreid kennis gemaakt met de heerlijke Aziatische geuren, kleuren, maar vooral smaken op de night market. Wat is het eten hier  legendarisch en wat zijn de locals stuk voor stuk schatten van mensen. Na een half jaar was het tijd voor een bezoekje aan de kapper en we hebben een lokaal kappertje de ervaring gegund om de dode punten van mijn blonde stro haar eraf te halen.

Na Malacca een korte stop in Kuala Lumpur, een drukke stad waar ik mijn gehele kleding collectie vernieuwd heb, om daarna weer door te gaan naar de Cameron Highlands. Hier hebben we een glibberige jungle trekking gedaan van 7 uur, om erna uit te komen in de prachtige theeplantages. Het was een leuk tourtje met een grappige locale gids en wat dikke Duitsers die meer naar beneden gerold en gegleden zijn dan dat ze gelopen hebben. Na afloop hebben we genoten van een goedkope massage en een Indiaas diner (onze favoriet).

Op onze weg van de Cameron Highlands naar het oudste regenwoud ter wereld: de Taman Negara zaten we bij Pruus in het minibusje, een lange, blonde, spierwitte Duitser waarvan we de naam nog steeds niet kennen. Pruus wil geen geld uitgeven in een land waar alles spot goedkoop is en probeert van alles de prijs zover mogelijk af te dingen. Hij praat de hele dag over Ringgit en eet onze etensresten op zodat hij zelf geen geld aan eten hoeft uit te geven.
Aangekomen in Taman Negara brak ons het zweet uit, het was heet en ontzettend vochtig; de ideale omstandigheden om een jungle trekking te doen! Bepakt en bezakt met slaapzak, slaapmat, eten en 9 Liter water liepen we 2 hele dagen door de jungle. We hadden een gezellig groepje met 3 zingende Fransen, een Spaanse vader met zijn zoon en jawel onze Pruus. We sliepen in de grot tussen de vleermuizen en de stekelvarkens, waste ons in de rivier, collecteerde rivierwater om te koken, kregen les hoe te overleven in de jungle en vooral: we stonken 3 uur in de wind. Gelukkig gingen we met een mini bootje terug door de wilde rivier, zodat we doorweekt maar wel fris terug kwamen in het jungle dorpje. 'S avonds hebben we onder het genot van een biertje genoten van een live optreden van onze gids en zijn locale vrienden. Moeders heeft nog getrommeld en we kwamen erachter dan Spaanse papa Duits sprak en eigenlijk een gezellige, slimme man is. We hebben geleerd hoe je de grootste insecten als fluit en rammelaar kan gebruiken en hoe je met lucifers de vieste moppen kan vertellen. Het was erg gezellig.

De volgende dag hebben we een levensgevaarlijke tocht in een mini busje overleefd met een chauffeur die nog niet 1 verkeersregel begrepen heeft. Pruus ging met ons mee naar de Perhentian Islands en wilde om geld te besparen op een matrasje in onze kamer slapen. Dit aanbod hebben we toch maar afgeslagen. Het was een Idyllische plek met het helderste blauwe water ooit waar we gesnorkeld hebben en moeders haar rug 100 graden verbrand heeft. We hebben koraal, schildpadden, veel vissen en zelfs een haai gezien. Pruus had een nieuwe Pruus ontmoet en samen zijn we gaan eten. Pruus 2 was Pruus 1 keer 10, dus we hebben besloten om afscheid te nemen haha, al was het geen verkeerde jongen.

In Penang hebben we 4 dagen met onze Spanjaarden opgetrokken en we hebben de beste tijd gehad. Penang was het hoogtepunt met veel cultuur, het beste eten en de leukste mensen. We hebben veel gelachen met z'n vieren en alle andere mensen om ons heen.

Nu zijn we op Langkawi, een vakantie oord met eilandjes, strand en veel lekker eten, kortom een goede plek om onze vakantie samen af te sluiten.

Vrijdag vliegen we naar Singapore, waar mam haar vliegtuig naar Schiphol neemt en ik het mijne naar Hanoi in Vietnam, op naar het volgende avontuur.

1. Hen en Nellie Sleven:
    29 maart 2017
    Goed bezig geweest samen en Maud nog een goede verdere vakantie en behouden vluchten !
  2. Riny:
    30 maart 2017
    Oh Maud wat heb ik weer genoten van je verhaal!!! je schrijft heel levendig.
    Wat een schitterende foto"s van jullie avontuur.
    Geniet nog van je verblijf daar en sterkte bij het afscheid nemen.
    Knuffel van Riny