Tambo 2

18 december 2016 - Tambo, Australië

Hallo mensen, het is volgens mij weer langzaam tijd voor een blogje. De afgelopen weken zijn voorbij gevlogen, ik begin morgen aan mijn 5e week en dat betekent de laatste voor mijn kerst holidays aan de kust. De tijd vliegt zo snel, waarschijnlijk omdat ik zo'n lange dagen maak..

Ik ben nog steeds volop bezig met het 'outback leven' te ervaren en iedere dag verwonder ik me wel weer over iets nieuws. We hebben erg hete dagen gehad (tot aan de 45 graden) en iedereen is hier aan de diarree en de kots geweest (alleen ik ben bespaard gebleven yes). Best interessant ook om te horen welke kleur, geur, samenhang etc de uitwerpselen hebben als de mannen dit in detail vertellen. Het is eigenlijk het gespreksonderwerp van de dag. Een voor een lachen ze elkaar uit haha.. Maar geen gezeik, ziek of niet, 40 graden of niet, het werk moet af. Dus maar met koorts in de hitte achter de koeien aan. Persoonlijk vind ik dit iets too much maargoed ieder zijn ding haha. Afgelopen week zijn de mannen met de runderen bezig geweest en ook ik heb het een middag mogen ervaren (omdat ik dit zelf graag wilde, want dit is hier geen 'vrouwenwerk'). Het zijn erg lange en zware dagen, om 4.30u wordt er gestart met de koeien (3000 stuks per dag) in de 'yards' (een soort hekwerken) te jagen met behulp van een helicopter. In de yards worden de runderen gesorteerd door ze met groepen door gangen te jagen (mijn werk) en de boer opent poorten waardoor ze per soort bij elkaar komen, waarna ze weer op specifieke stukken land met specifieke granen worden gejaagd. De beesten zijn enorm en als ze beginnen te snuiven moet je maken dat je wegkomt om aan een stoot of trap te ontkomen haha. Met een zwart shirt ben je genaaid, want dit vinden ze blijkbaar interessant. Of ze mogen Nick gewoon niet, kan ook (die dus altijd zwarte shirts draagt). Maar gelukkig zijn de hekken hoog en redelijk eenvoudig te beklimmen, zodat je makkelijk kan vluchten als je snel bent. Ik was gesloopt na deze (interessante) middag, vooral door de hitte, het rondvliegend stof, de beperkte tijd om te drinken en het constant in de hekken springen. Respect voor de mannen.

Verder was de weg  van huis naar het werk een van de spannendere dingen. Het is elke dag weer de vraag of en hoe ik op het werk kom. Het varieert van een overhitte motor tot een platte band of jawel geen brandstof. En daar sta je dan zonder bereik in de brandende zon, of met bliksemschichten om je heen, zo'n 10 km van alles af. Maar vooral als het heeft geregend is het van A naar B komen erg gecompliceerd tot onmogelijk. Omdat de kleigrond zo plakt en om je banden gaat zitten, kom je binnen een paar honderd meter vast te zitten. Oplossing: lopen, door de modder, op blote voeten, want de klei plakt ook aan schoenen. Niemand kan je ook redden, want alle voertuigen rijden zich direct vast.  Wel heb ik progressie geboekt met mijn voertuig, ik heb een nieuwe 'mechanic car', ipv de quad, die ik start met een soort startkabels, tot hij genoeg rookt, dan kan ik gaan. soms na 20 minuten, maar modder in mijn ogen, mond, oren en ondergoed is dus verleden tijd.
Maargoed, als het regent kunnen we het huis dus niet verlaten en dat betekent een vrije dag en dus puzzelen, zwemmen, serie kijken, boekje lezen, eten en dat rijtje minimaal 5x per dag. Als je pech hebt regent het 4 dagen en heb je alles dus 20x gedaan haha. Als je nog meer pech hebt is al het eten op en moet je wachten tot de wegen weer droog zijn. Ook als het 4 dagen regent. Op zich wel een bijzondere ervaring, aangezien we een hoop noodles en toast in de vriezer hebben en dus noodles op toast kunnen eten haha.

De beesten overal beginnen nu af en toe wel wat te vervelen. Ze hebben ons voorheen mooie avonden bezorgd door de kikkers uit de plee te vissen, muizen te killen met pollepels en wandelende takken in een aquarium te bewaren, maar dit wordt op een gegeven moment saai.  Vooral snachts wordt het huis (en ook je slaapkamer) beheerst door beesten, die allemaal hun eigen geluiden maken. Ze lopen ook wel eens over je heen, maar bijten niet (tot nog toe haha). Dus: oordoppen in, ogen dicht en laken instoppen.

De mannen (baas met een aantal vrienden en 1 werker) gaan 1x per week 'op jacht' pigging noemen ze het, om varkens te killen. De jachthonden doen het werk en de mannen drinken bier en rum. Ze vertrekken als het donker wordt, dit is denk ik spannender, en komen vroeg in de ochtend thuis om hun verhalen te vertellen onder het genot van, jawel, een biertje. Soms nemen ze een kangaroo mee, die wordt ingevroren en fungeert als hondenvoer als de brokken op zijn. Ik wist dat Australië een drinkcultuur heeft, maar hier in de outback is het wel heel duidelijk. Er wordt echt veel bier gedronken en sigaretten weggerookt. De levensstijl is ondanks dat wel erg interessant. Het is wat ouderwets soms, zoals dat de emancipatie hier nog niet erg ver doorgedrongen is. De man werkt buiten en de vrouw zorgt voor de man, wat dus ook een gedeelte van mijn job is. Het doet me denken aan opa en oma's tijdperk. Maargoed de mensen die hier wonen kiezen ervoor en zijn hier happy mee. Voor mij is het prima, ik vind het best leuk om te koken etc en ik krijg ervoor betaald, maar het zou nooit mijn leven kunnen worden.

Ik ben altijd bang dat mijn blogs wat sarcastisch overkomen haha, dus voor de duidelijkheid: ik heb een leuke tijd hier, de mensen zijn top en het is een prachtige ervaring. Het is interessant en ik heb veel lol met de mannen. Het leven is simpel, maar als je je hierbij neerlegt is dat juist best wel mooi. Al heb ik toch ook wel weer zin om vrijdag naar mijn kameraden aan de kust te gaan en even te socializen haha.

Dat was het voor nu!
Tot laterr xx

1. Toos/Jan Reijven:
    30 december 2016
    Maud,
    Wij wensen jou een heel fijne jaarwisseling tijdens deze prachtige ervaring.
    Toos/Jan Reijven.
  2. Riny:
    31 december 2016
    Ha Maud.
    Wat een mooi verhaal weer!! Ik wens je een goed uiteinde en alle goeds voor2017.
    Een jaar met weer heel veel nieuwe avonturen en verhalen.
    Knuffel van Riny.